Du har tappat anslutningen till internet
Du kan just nu inte genomföra några bud eller andra handlingar på hemsidan.
Isotta Fraschini W18 57,3 liter engine
Ett tillfälle att komma över en motor som har producerats i en väldigt liten serie.
En motor som aldrig har varit monterad i ett fordon.
Denna W18 motor drivs av bensin, finns nog ingen miljödeklaration på den.
Är för tillfället förvarad utomhus men det har inte alltid varit så.
Hela paketet är cirka 3 meter långt.
https://oldmachinepress.com/2019/04/05/isotta-fraschini-w-18-aircraft-and-marine-engines/
General information:
This ASM 184 is a NOS spare engine never used, one out of 56 that was manufactured in the 1940:s by Atlas Copco (Atlas Diesel) in Sweden under license from Isotta Fraschini in Italy for use in either of the Swedish Navy 20-meter T21-T31 Torpedo boats manufactured by Kockums 1942-43, the 23m T32-T41 (1951-52) and later the 23m T42-T56 (1956-57). As an example the 40 ton displacement Type T32 torpedo boat had three ASM 184:s with a total of 4500hp and could reach a hair raising maximum speed of 50 knots (92Km/h, or 58mph).
Technical specification:
The ASM 184 (also called IF 184) W18 features 18 cylinders with a total displacement 57,3 liter, four valves per cylinder, nine carburetors, twin centrifugal superchargers and produce a whopping 1500hp at 2000rpm.
Engine is equipped with instrument panel and comes mounted on a stand.
A brief history of the Isotta Fraschini (IF) W18 :
The ASM W18 engine was a further development of the iconic IF Asso range of Aircraft engines designed by Giustino Cattaneo at the request of the Italian air ministry in 1924. The first 500 hp V12, The Asso 500 was successful and paved the way for the Asso range developed in 1927. The most successful engine in the range, the 750 W18 had its most famous application in the Caproni Ca.111 reconnaissance aircraft, the largest engine in the range the Asso 1000 was the series production version of the 1800hp Asso 2-800 race engine which was specially developed for the Macchi m.67 trophy racer aircraft for Italys participation in the 1929 Schneider cup. The worlds largest land plane in 1929, the Caproni Ca. 90 bomber, was powered by six Asso 1000 and set six payload records on 22 February 1930. Later around 1933 the Asso 1000 found its way into marine use as the ASM 180, 181, 183 and 184 models (ASM stands for Asso Marini).
Blinto kundtjänst
info@blinto.se
0470-57 59 00
Du som köpare skall alltid kontrollera objektet vid avhämtning. Eventuella anmärkningar härefter beaktas inte. Om objektet skiljer sig väsentligt från objektsbeskrivningen skall Blinto kontaktas innan objektet transporteras.
Om det i auktionsunderlaget uttrycks att objektet är ett reparationsobjekt, har det ej fått en fullständig kontroll eller provkörning. Objektet kan ha andra fel än de som har beskrivits och detta bör beaktas vid budgivning. Reparationsobjekt kan ej reklameras.
Personbilar och lastbilar med ett uppskattat värde på under 30 000 SEK ses som reparationsobjekt vilket du som köpare får ta med i kalkylen. Säljarna kan inte ta ansvar för vad som händer med ett fordon efter avhämtning då det är omöjligt att veta när ett fordon i den här prisklassen behöver repareras nästa gång.
Alla objekt som auktioneras ut på Blinto.se finns på plats hos ägaren, du som köpare ansvarar själv för hämtning och frakt.
Har du också något att sälja?
Med Blinto säljer du tryggt och smidigt till fler än 150 000 budgivare över hela Europa.
Vi kör era maskiner och andra skrymmande saker