Stäng
Sälj objekt
Köp objekt
Om oss
Kontakta oss
Villkor
Artiklar
Alla auktioner
Alla auktioner
Nya auktioner
Snart avslutade auktioner
Högsta bud
Lägsta bud
Flest bud
Minst bud
Avslutade auktioner
Hela Sverige
Hela Sverige
Blekinge
Dalarna
Gotland
Gävleborg
Halland
Jämtland
Jönköping
Kalmar
Kronoberg
Norrbotten
Skåne
Stockholm
Södermanland
Uppsala
Värmland
Västerbotten
Västernorrland
Västmanland
Västra Götaland
Örebro
Östergötland
Alla kategorier
Alla kategorier
Byggmaskiner - Verktyg
Båtar
El - Energi
Entreprenad - Anläggning
Fordon - Släp - Tillbehör
Inventarier - Fastighet
Lantbruk - Skogsbruk - Grönytor
Lift - Kran - Truck
Personalvagnar - Bodar
Redskap - Utrustning
Verkstad - Industri
VVS
Övrigt
Sälj objekt
Köp objekt
Artiklar
Om oss
Villkor
Kontakta oss
Logga in - budgivare
Logga in - säljare
Skapa konto
Svenska
English
Deutsch
Polska
Sälj objekt
Budgivare
Säljare
Skapa konto
Alla auktioner
Nya auktioner
Snart avslutade
Högsta bud
Lägsta bud
Flest bud
Minst bud
Avslutade auktioner
Senaste
Snart avslutade
Hela Sverige
Blekinge
Dalarna
Gotland
Gävleborg
Halland
Jämtland
Jönköping
Kalmar
Kronoberg
Norrbotten
Skåne
Stockholm
Södermanland
Uppsala
Värmland
Västerbotten
Västernorrland
Västmanland
Västra Götaland
Örebro
Östergötland
Alla kategorier
Byggmaskiner - Verktyg
El - Energi
Entreprenad - Anläggning
Fordon - Släp - Tillbehör
Inventarier - Fastighet
Lantbruk - Skogsbruk - Grönytor
Lift - Kran - Truck
Personalvagnar - Bodar
Redskap - Utrustning
Verkstad - Industri
VVS
Övrigt
Hem
>
Testtext
Skapa bevakning
Söktips
?
Information
!
Söktips
?
Genom att skapa en bevakning kan du smidigt hålla koll på när objekt som matchar din bevakning läggs upp på Blinto. Ikonen
för bevakningar ovan visar när en ny auktion lagts upp som matchar dina bevakningar. Om du har missat en ny matchning under dagen kommer detta som mejl under kvällen. Smart, eller hur?
Vad vill du bevaka?
Kategori
Alla kategorier
Byggmaskiner - Verktyg
El - Energi
Entreprenad - Anläggning
Fordon - Släp - Tillbehör
Inventarier - Fastighet
Lantbruk - Skogsbruk - Grönytor
Lift - Kran - Truck
Personalvagnar - Bodar
Redskap - Utrustning
Verkstad - Industri
VVS
Övrigt
Geografisk avgränsning
Hela Sverige
Blekinge
Dalarna
Gotland
Gävleborg
Halland
Jämtland
Jönköping
Kalmar
Kronoberg
Norrbotten
Skåne
Stockholm
Södermanland
Uppsala
Värmland
Västerbotten
Västernorrland
Västmanland
Västra Götaland
Örebro
Östergötland
Mejlbevakning
Se dina bevakningar under
Min sida
Avbryt
Bevaka
Registrera konto
För att använda Blinto
behöver du ett konto.
Du skapar det snabbt
och enkelt här.
Aktivera konto
Aktivera
Skapa konto här
Välj den kontotyp som du vill ha dina fakturor till om du vinner en auktion.
OBS! Har du en Enskild firma registrerad måste du nedan registrera dig som Svenskt företag.
Svenskt företag
Svensk privatperson
Foreign company
Har du redan ett konto?
Logga in
Registrering företagskund
Registrering privatkund
Enter your details
Vänligen se till så att du fyller i alla uppgifter korrekt. Om du skulle behöva ändra något i efterhand går det bra att kontakta oss.
Det finns en Enskild firma kopplad till personnumret du matat in. Enligt våra villkor måste du därför registrera dig som företagskund i stället. Du fortsätter nu din registrering som företagare.
OBS! Har du en Enskild firma registrerad måste du registrera dig som Svenskt företag, vänligen
klicka här.
Please make sure you fill in the correct information. If you need to change your contact details once you've created an account you are welcome to contact us.
If your company is in an EU country, you need to supply your VAT number. Blinto will verify that it's a valid VAT number before your account is activated.
If outside the EU, please enter your company's organisation number in the field "VAT number".
Organisationsnr
(XXXXXX-XXXX)
Personnummer
(ÅÅÅÅMMDD-XXXX)
VAT number
Företagsnamn
Company name
Förnamn
First name
Efternamn
Last name
Gatuadress
Postal address
Postnummer
ZIP code
Postort
City
Land
Country
-- Country --
Other country
Austria
Belgium
Bulgaria
Croatia
Cyprus
Czech Republic
Denmark
Estonia
Finland
France
Germany
Greece
Greenland
Hungary
Ireland
Italy
Latvia
Lithuania
Luxembourg
Malta
Montenegro
Netherlands
Norway
Poland
Portugal
Romania
Serbia
Slovakia
Slovenia
Spain
Switzerland
Ukraine
Åland
Search country
AX - Aland Islands
AL - Albania
AD - Andorra
AT - Austria
BY - Belarus
BE - Belgium
BA - Bosnia and Herzegovina
BG - Bulgaria
HR - Croatia
CZ - Czech Republic
DK - Denmark
EE - Estonia
FO - Faroe Islands
FI - Finland
FR - France
DE - Germany
GI - Gibraltar
GR - Greece
GG - Guernsey
HU - Hungary
IS - Iceland
IE - Ireland
IM - Isle of Man
IT - Italy
JE - Jersey
XK - Kosovo
LV - Latvia
LI - Liechtenstein
LT - Lithuania
LU - Luxembourg
MK - Macedonia, the Former Yugoslav Republic of
MT - Malta
MD - Moldova, Republic of
MC - Monaco
ME - Montenegro
NL - Netherlands
NO - Norway
PL - Poland
PT - Portugal
RO - Romania
SM - San Marino
RS - Serbia
CS - Serbia and Montenegro
SK - Slovakia
SI - Slovenia
ES - Spain
SJ - Svalbard and Jan Mayen
CH - Switzerland
UA - Ukraine
GB - United Kingdom
AF - Afghanistan
DZ - Algeria
AS - American Samoa
AO - Angola
AI - Anguilla
AQ - Antarctica
AG - Antigua and Barbuda
AR - Argentina
AM - Armenia
AW - Aruba
AU - Australia
AZ - Azerbaijan
BS - Bahamas
BH - Bahrain
BD - Bangladesh
BB - Barbados
BZ - Belize
BJ - Benin
BM - Bermuda
BT - Bhutan
BO - Bolivia
BQ - Bonaire, Sint Eustatius and Saba
BW - Botswana
BV - Bouvet Island
BR - Brazil
IO - British Indian Ocean Territory
BN - Brunei Darussalam
BF - Burkina Faso
BI - Burundi
KH - Cambodia
CM - Cameroon
CA - Canada
CV - Cape Verde
KY - Cayman Islands
CF - Central African Republic
TD - Chad
CL - Chile
CN - China
CX - Christmas Island
CC - Cocos (Keeling) Islands
CO - Colombia
KM - Comoros
CG - Congo
CD - Congo, Democratic Republic of the Congo
CK - Cook Islands
CR - Costa Rica
CI - Cote D'Ivoire
CU - Cuba
CW - Curacao
CY - Cyprus
DJ - Djibouti
DM - Dominica
DO - Dominican Republic
EC - Ecuador
EG - Egypt
SV - El Salvador
GQ - Equatorial Guinea
ER - Eritrea
ET - Ethiopia
FK - Falkland Islands (Malvinas)
FJ - Fiji
GA - Gabon
GM - Gambia
GE - Georgia
GH - Ghana
GL - Greenland
GD - Grenada
GP - Guadeloupe
GU - Guam
GT - Guatemala
GN - Guinea
GW - Guinea-Bissau
GY - Guyana
HT - Haiti
HN - Honduras
HK - Hong Kong
IN - India
ID - Indonesia
IR - Iran, Islamic Republic of
IQ - Iraq
IL - Israel
JM - Jamaica
JP - Japan
JO - Jordan
KZ - Kazakhstan
KE - Kenya
KI - Kiribati
KP - Korea, Democratic People's Republic of
KR - Korea, Republic of
KW - Kuwait
KG - Kyrgyzstan
LA - Lao People's Democratic Republic
LB - Lebanon
LS - Lesotho
LR - Liberia
LY - Libyan Arab Jamahiriya
MO - Macao
MG - Madagascar
MW - Malawi
MY - Malaysia
MV - Maldives
ML - Mali
MH - Marshall Islands
MQ - Martinique
MR - Mauritania
MU - Mauritius
YT - Mayotte
MX - Mexico
FM - Micronesia, Federated States of
MN - Mongolia
MS - Montserrat
MA - Morocco
MZ - Mozambique
MM - Myanmar
NA - Namibia
NR - Nauru
NP - Nepal
NC - New Caledonia
NZ - New Zealand
NI - Nicaragua
NE - Niger
NG - Nigeria
NU - Niue
NF - Norfolk Island
MP - Northern Mariana Islands
OM - Oman
PK - Pakistan
PW - Palau
PS - Palestinian Territory, Occupied
PA - Panama
PG - Papua New Guinea
PY - Paraguay
PE - Peru
PH - Philippines
PN - Pitcairn
PR - Puerto Rico
QA - Qatar
RE - Reunion
RW - Rwanda
BL - Saint Barthelemy
SH - Saint Helena
KN - Saint Kitts and Nevis
LC - Saint Lucia
MF - Saint Martin
PM - Saint Pierre and Miquelon
VC - Saint Vincent and the Grenadines
WS - Samoa
ST - Sao Tome and Principe
SA - Saudi Arabia
SN - Senegal
SC - Seychelles
SL - Sierra Leone
SG - Singapore
SX - Sint Maarten
SB - Solomon Islands
SO - Somalia
ZA - South Africa
GS - South Georgia and the South Sandwich Islands
SS - South Sudan
LK - Sri Lanka
SD - Sudan
SR - Suriname
SZ - Swaziland
SY - Syrian Arab Republic
TW - Taiwan, Province of China
TJ - Tajikistan
TZ - Tanzania, United Republic of
TH - Thailand
TL - Timor-Leste
TG - Togo
TK - Tokelau
TO - Tonga
TT - Trinidad and Tobago
TN - Tunisia
TR - Turkey
TM - Turkmenistan
TV - Tuvalu
UG - Uganda
AE - United Arab Emirates
US - United States
UM - United States Minor Outlying Islands
UY - Uruguay
UZ - Uzbekistan
VU - Vanuatu
VE - Venezuela
VN - Viet Nam
EH - Western Sahara
YE - Yemen
ZM - Zambia
ZW - Zimbabwe
Mobiltelefon
Phone number (+46018111122)
Har du inget mobilnummer kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig
E-post
E-mail
Skriv e-post igen
Re-enter e-mail address
Lösenord
Password
Skriv lösenord igen
Re-enter password
Är du intresserad av att sälja objekt hos Blinto?
Jag är intresserad
Klicka i rutan, så tar din lokala mäklare kontakt med dig
Typ av objekt och uppskattat värde
Nyhetsbrev med tips på heta auktioner
I want newsletters from Blinto
Jag godkänner villkoren
I accept the terms
You must prove that you're not a robot by answering the question below:
What is the third letter in the word "coffee"?
Skapa konto
Är du osäker på något gällande våra auktionstjänster hittar du svar på vanliga frågor här
Legitimera dig med BankID
Blinto använder BankID för att verifiera din identitet
Vi har tagit emot dina uppgifter.
För att aktivera ditt konto behöver du kontakta vår kundtjänst via e-post eller telefon så hjälper vi dig med en manuell aktivering av ditt konto.
info@blinto.se
0470-57 59 00
Alla vardagar 08:30–11:30 och 13:00–15:00
Tillbaka till hemsidan
Öppna BankID
Mobilt BankID
eller
BankID på annan enhet
BankID på denna enhet
Jag saknar BankID
{{ statusMessage }}
Tillbaka
{{ statusMessage }}
Ett okänt fel uppstod. Var vänlig försök igen.
Avbryt
Tillbaka
BLINTO AB - ALLMÄNNA KUNDVILLKOR FÖR FÖRETAGARE
2020-08-01
Stäng
Här följer en fullständig version av våra villkor − läs igenom dem för att skapa ditt konto. Följande punkter sammanfattar det viktigaste du behöver känna till som kund hos oss:
Ditt bud är bindande oavsett om reservationspriset är uppnått eller inte när auktionen avslutas.
Köpt objekt hämtas inom 15 dagar från fakturadatum (är du och säljaren överens om senarelagd hämtning ber vi dig meddela oss detta).
Du har undersökningsplikt när du hämtar ditt objekt på plats hos säljaren. I samma stund som du eller ett ombud tar med objektet därifrån anses affären genomförd.
Näringsidkare har ingen ångerrätt.
Villkorens omfattning
1. Dessa allmänna kundvillkor för företag ("Kundvillkor") gäller när Blinto AB ("Blinto") tillhandahåller nätbaserad auktionstjänst ("Nätauktionstjänsten") via marknadsplatsen Blinto.se till företag ("Kunden") för att mäkla säljares objekt ("Auktionsobjekt") inom Sverige till högstbjudande.
2. Genom registrering av ett kundanvändarkonto för företag ("Kundanvändarkonto") ingår Kunden avtal med Blinto om rätten att använda Nätauktionstjänsten i enlighet med dessa Kundvillkor. Kund som registrerar ett användarkonto intygar i och med registreringen att denne har tagit del av Kundvillkoren och förbinder sig att följa dem.
3. "Köparen" är den Kund som uppnår reservationspris, alternativt lägger högsta bud efter det att reservationspris är uppnått, eller då reservationspriset ej uppnås lägger ett av säljaren accepterat bud i enlighet med paragraf 24.
Nätauktionstjänstens användning och tillgänglighet
4. Blinto ger Kunden rätt att använda Nätauktionstjänsten givet att Kunden till fullo följer vad som angivits i dessa Kundvillkor och sköter eventuella betalningsåtagande.
5. Blinto erbjuder Nätauktionstjänst som innebär att Kunden själv på egen hand via sitt Kundanvändarkonto kan lägga bud.
6. Nätauktionstjänsten håller öppet 24 timmar om dygnet och varje auktionstillfälle avslutas vid tydligt definierad tidpunkt. Om ett bud inkommer strax innan stängning förlängs nätauktionen med ytterligare tre minuter.
7. Blinto förmedlar köp av Auktionsobjekten via Nätauktionstjänsten på uppdrag av den säljande parten ("Säljaren") och Auktionsobjekten hämtas sedan av Köparen på Säljarens avhämtningsplats inom den region som framgår av auktionsunderlaget.
Registrering av Kundanvändarkonto
8. Kunden registrerar sig genom att fylla i registreringsformuläret. Det krävs att Kunden har registrerat sig för att få ta del av Nätauktionstjänsten. Registrering sker via länken "Skapa konto" och för företag via knappen "Svenskt företag" eller "Foreign Company".
9. Genom registrering erhåller Kunden ett budgivar-ID som även utgör ett kundnummer. Kunden sätter själv sitt lösenord som sedan används för att logga in. Efter inloggning, med sin e-postadress, har Kunden möjlighet att registrera inropsuppdrag, se budgivning m.m.
10. Kunden skall ange korrekta företagsuppgifter och adress samt personuppgifter till företagets kontaktperson som skall vara en fysisk person som är minst 18 år och som skall ha behörighet och befogenhet att binda företaget till Kundvillkoren och hålla informationen uppdaterad.
11. Blinto granskar alla registreringar manuellt och därför kan viss fördröjning ske innan Kundanvändarkontot är klart för användning.
12. Om inte Kunden följer Kundvillkoren har Blinto rätt att spärra Kundanvändarkontot.
13. En förutsättning för att Kunden skall kunna registrera ett Kundanvändarkonto är att Kunden godkänner Blintos integritetspolicy och samtycker till att Blinto får använda registrerade person- och företagsuppgifter för att kunna upprätthålla Nätauktionstjänsten.
Integritetspolicy
14. Blinto har, i syfte att skydda sina Kunders integritet och säkerhet, tagit fram en integritetspolicy. Alla personuppgifter som Blinto tar del av kommer att behandlas i enlighet med Integritetspolicyn, som utgör en del av Kundvillkoren.
Budgivning och köp via onlineauktion
15. Alla bud är bindande och kan inte återkallas av Kund. Detta gäller även om budet inte uppnår reservationspris vid auktionsavslut.
16. För att delta i budgivning krävs att Kunden har tilldelats ett ID, ett kundnummer, då detta innebär att Kunden har godkänt Kundvillkoren.
17. Att delta i budgivning av sina egna Auktionsobjekt är inte tillåtet, ej heller att manipulera budgivning via ombud.
18. Budgivare har rätt att lägga bud via Kundanvändarkontot. Lägsta tillåtna bud framkommer genom budstegen i villkoren. Kundens bud är alltid ett maxbud. Det finns möjlighet att lägga ett autobud som inte är synligt på marknadsplatsen. Det vinnande budet kan således bli annat än angivet maxbud. Vid lagt autobud bjuder Blinto så förmånligt som möjligt upp till och med detta bud.
19. Skulle två lika bud läggas vinner det som lades först.
20. Registreras ett bud inom de sista tre (3) minuterna innan en auktion avslutas så förlängs automatiskt budgivningen så att det åter är tre (3) minuter kvar till auktionen avslutas.
21. Vid tekniska problem kan auktioner förlängas tills störningarna upphört, vilket i så fall meddelas på hemsidan.
22. Blinto har rätt att avböja försäljning under hela auktionsprocessen och bortse från bud.
23. Blinto har rätt att bestämma om budgivning skall genomföras på nytt på grund av tekniska problem, felskrivningar eller av andra anledningar.
24. Ett köp kan ske på två olika sätt. I det fall reservationspriset är uppnått skickas faktura automatiskt till Köparen. I det fall reservationspriset inte uppnås har Säljaren rätt att acceptera budet ändå, och faktura skickas då till Köparen. I vissa fall då så behövs mäklar Blinto mellan Kunden och Säljaren. Blinto återkommer då inom två arbetsdagar efter auktionen avslutats med besked till Kunden antingen via e-post eller telefon.
Reservationspris
25. Samtliga auktioner har ett reservationspris som är ett av Säljaren accepterat försäljningspris.
26. Det framgår tydligt i varje auktion om reservationspriset har uppnåtts.
27. Säljaren har efter auktionens slut rätt att acceptera högsta budet i enlighet med paragraf 24 även om det inte har uppnått reservationspris.
Avgifter
28. Vid varje auktionstillfälle som leder till ett köp är Köparen bunden till att betala en slagavgift ("Inropsavgift"), som tillkommer Köparens pris för Auktionsobjektet. Hur mycket Inropsavgiften är på framgår i varje auktion.
29. Inropsavgiften är en förutsättning för nyttjandet av Nätauktionstjänsten och tas ut för att täcka de kostnader som Blinto har för utveckling av Nätauktionstjänsten, programmering, driftkostnader samt andra kostnader för att Nätauktionstjänsten skall fungera och fortlöpande kunna utvecklas.
30. Köparen är alltid skyldig att betala Inropsavgiften även om köpet av det aktuella Auktionsobjektet av någon anledning inte fullföljs av Köparen.
31. Om inget annat anges tillkommer moms på priset för Auktionsobjektet och Inropsavgiften.
Fakturering och betalning
32. En faktura skickas till Köparen inom 24 timmar efter att Blinto kontaktat Köparen enligt paragraf 24.
33. Betalningsvillkor för Kunder inom Sverige är sju (7) dagar.
34. Betalningsvillkor för Kunder med registrerad adress utanför Sverige är fem (5) dagar.
35. Vid utebliven betalning på förfallodagen har Blinto rätt att kräva att köpet fullgörs av Köparen samt ta ut dröjsmålsränta enligt gällande räntelagstiftning och en påminnelseavgift.
Blintos hävningsrätt
36. Blinto har rätt att vid utebliven betalning häva köpet och erhålla Inropsavgiften samt ersättning för eventuell skada och förlust.
37. Vid hävt köp har Blinto rätt att annullera köpet, kreditera fakturan och sälja om Auktionsobjektet till ny Kund och till det pris Blinto anser lämpligt.
38. Blinto har rätt att från erhållet belopp vid omförsäljning tillgodogöra sig ersättning för fordringar samt kostnader för omförsäljning av Auktionsobjektet.
39. Om försäljningspriset inte räcker till att täcka Blintos fordringar och kostnader för omförsäljning, ska Köparen betala mellanskillnaden enligt paragraf 36.
Kundens förpliktelser
40. Kunden får inte låta någon annan använda sitt Kundanvändarkonto.
41. Kunden är ansvarig för alla vidtagna handlingar som utförs under inloggning med Kundens e-postadress och lösenord. Kunden har inte rätt att överlåta eller sälja loginnamn eller lösenord till utomstående. Kunden får heller inte tillåta, direkt eller indirekt, att utomstående använder dennes loginnamn eller lösenord.
42. Kunden ansvarar för att förvara inloggningsuppgifterna på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av dem. Om Kunden misstänker att någon obehörigen fått åtkomst till inloggningsuppgifterna eller Kundanvändarkontot skall Kunden omedelbart ändra sitt lösenord.
43. Kunden ska tillse att de uppgifter som lämnas är korrekta och aktuella och förbinder sig att inte teckna mer än ett konto för samma företag eller att skapa ett konto i någon annans namn. Om Kunden önskar ändra sina inloggningsuppgifter ska detta meddelas Blinto på anvisat sätt och via den e-postadress som Kunden registrerat hos Blinto.
44. Kunden bär ansvar för att kontrollera att ett bud blir registrerat då det är Kundens eget ansvar att säkerställa att registreringen av budet går igenom.
45. Vid brott mot något av ovanstående äger Blinto rätt att med omedelbar verkan stänga av Auktionstjänsten, spärra Kundanvändarkontot och/eller säga upp Avtalet. Blinto förbehåller sig rätten att på myndighets begäran spärra Auktionstjänsten eller utrustning.
46. Kunden förbinder sig att inte orsaka skada på Blinto.se eller Nätauktionstjänsten eller den hårdvara som används för driften av Blinto.se och Nätauktionstjänsten.
47. Kunden ska ersätta Blinto för all skada som orsakats av Kunden avsiktligt eller genom vårdslöshet.
48. Kunden är ansvarig för och skall ersätta Blinto för eventuella skadeståndsanspråk som riktas mot Blinto till följd av Kundens avsiktliga eller grovt vårdslösa underlåtenhet att iaktta denna skyldighet.
Avregistrering och uppsägning av konto
49. Kund som bryter mot Kundvillkoren kan av Blinto tilldelas en varning med uppmaning till rättelse.
50. Om Kunden inte snarast vidtar rättelse så äger Blinto rätt att stänga och avregistrera Kundens konto. Blinto förbehåller sig rätten att därefter stänga av Nätauktionstjänsten och radera Kundens användarkonto, lösenord och all därtill hörande information samt alla filer som finns lagrade på Kundens konto. Kundens framtida tillgång till Nätauktionstjänsten kan komma att blockeras.
Godkännande av auktionsobjekt
51. Köparen är skyldig att undersöka och godkänna Auktionsobjektet på plats innan avhämtning hos Säljaren, det vill säga kontrollera att det inte finns några markanta avvikelser jämfört med objektbeskrivningen.
52. I det fall Köparen använder sig av transportbolag utan att kontrollera Auktionsobjektet innan, har Köparen godkänt Auktionsobjektets skick i samband med att Auktionsobjektet lämnar Säljarens avhämtningsplats.
Hämtning
53. Köparen ansvarar för hämtning och eventuell nedmontering av Auktionsobjektet om inget annat avtalats mellan Köparen och Säljaren.
54. Köparen har 15 dagar på sig att hämta varan efter avslutad auktion, annars tillkommer en avgift för varje påbörjad vecka. Avgiften är 500 SEK per påbörjad vecka för objekt under 50 000 SEK i slutpris och 1000 SEK per påbörjad vecka för objekt över 50 000 SEK i slutpris. Innan Köparen kan hämta en vara måste fakturan vara registrerad som betald. Tid för avhämtning måste bokas i förväg.
55. Vid försenad hämtning finns ingen möjlighet till reklamation då Auktionsobjektets skick kan påverkas av yttre omständigheter.
56. Hämtar Kunden inte varan inom 30 dagar har Säljaren rätt att skrota Auktionsobjektet eller sälja det till någon annan.
EU-försäljning och export
57. Köpare i ett land utanför EU betalar alltid svensk moms på objekt. Vid uppvisande av giltigt VAT-nummer ges Köparen möjlighet att få momsbeloppet återbetalat. För att få undanta försäljningen från svensk moms måste varorna exporteras till ett annat EU-land. Köparen ansvarar för att vid avhämtning exportera varan ut ur Sverige.
58. Köparen skall uppvisa ett skriftligt exportbevis. Där ska framgå uppgifter som utfärdandedatum, Köparens namn och adress, varornas mängd och art samt datum och plats för varornas ankomst. Vid leverans av transportmedel skall även fordonets registreringsnummer framgå.
59. Köparen får tillbaka momsen efter erlagt exportbevis som skickas till Blinto senast inom tio (10) dagar efter avhämtning av Auktionsobjektet. Om denna tidsgräns överskrides betalar Blinto ej tillbaka momsen.
60. Köparen ska till Blinto uppge IBAN kontonummer, SWIFT-adress samt kontoägarens korrekta namn vid tid för avhämtning av Auktionsobjekt.
61. Är det en annan person än Köparen som hämtar Auktionsobjekt skall även denna person uppvisa giltig ID-handling.
Ansvar för fel
62. Auktionsobjekten som förmedlas via Nätauktionstjänsten säljs i befintligt skick.
63. Det åligger Köparen att genom egen undersökning ta del av objektbeskrivning och bilder av Auktionsobjekt.
64. Om Auktionsobjekt har en knapphändig skickbeskrivning är det Köparens ansvar att beakta att dessa kan ha dolda eller okända fel.
65. De Auktionsobjekt som märks som reparationsobjekt har ej genomgått granskning av Blintos representanter, vilket innebär att det kan finnas brister som inte är dokumenterade i text eller bild.
66. Personbilar och lastbilar till ett värde under 30 000 SEK klassas automatiskt som reparationsobjekt.
67. Om Blinto på begäran av Köparen har lämnat en konditionsrapport över ett föremåls allmänna kondition och eventuella skador, lagningar m.m. skall sådana uppgifter i likhet med kataloguppgifter endast tjäna som vägledning för Köparen och befriar inte Köparen från dennes undersökningsplikt.
68. Blinto ansvarar ej för fel: i) som beror på att Auktionsobjektet utsatts för normalt slitage, smärre skador och defekter ii) som utgörs av brister eller skador som framgår av objektsbeskrivningen iii) som Kunden med hänsyn till startpris eller Auktionsobjektets ålder kunnat förutsätta skulle finnas eller som Kunden skulle uppmärksammat genom att studera objektbeskrivningen eller bilder på Auktionsobjektet iv) som avser sådant som Kunden märkt eller borde märkt vid sin undersökning av Auktionsobjektet vid avhämtning v) på Auktionsobjekt som säljs som reparationsobjekt, även om Auktionsobjektet är i sämre skick än beskrivet vi) som uppkommer efter Auktionsobjektet är hämtat vii) hos Auktionsobjekt som sålts för kronofogdemyndighet, konkursförvaltare eller annan tvångsmässig försäljning, t.ex. på uppdrag av inkassoföretag, banker eller liknande.
Force Majeure
69. Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om underlåtenheten beror på omständighet som ligger utanför Parts kontroll och som Part inte kunde eller borde ha förutsett eller skäligen tagit i beräkning vid tiden för Avtalets ingående, t.ex. krig, inbördeskrig, eldsvåda, översvämning, utbredd allmän sjukdom, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen eller därmed jämställd omständighet.
70. Om Avtalets fullgörande till väsentlig del förhindras under längre tid än en (1) månad på grund av omständighet enligt ovan, har Part rätt att med omedelbar verkan skriftligen säga upp Avtalet.
Reklamation
71. Som förmedlare av Auktionsobjekt ansvarar Blinto för reklamationsärenden.
72. Eventuella fel skall reklameras omedelbart efter det att Köparen märkt (eller bort märka) felet, dock senast innan Köparen transporterar Auktionsobjektet från avhämtningsplatsen.
73. Blinto måste meddelas och skriftligen godkänna eventuell reparation och kostnadsförslag för detta för att Blinto skall ersätta reparationskostnad.
Ansvarsbegränsning
74. Blintos ansvar gentemot Kunden är alltid begränsat till prisavdrag eller till att som mest återbetala försäljningspriset jämte provision och mervärdesskatt.
75. Part är i inget fall ansvarig för indirekt skada som den andre parten kan drabbas av såvida Part inte begått avtalsbrott uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet.
76. Gör Part sig skyldig till väsentligt avtalsbrott har den andre parten dock rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet.
77. Kunden är skyldig att hålla Blinto skadeslös från varje krav som annan användare eller tredje man kan komma att rikta mot Blinto som en följd av Kundens användande av Blinto.se eller Nätauktionstjänsten.
78. Blinto garanterar inte att Blinto.se eller Nätauktionstjänsten fungerar utan avbrott eller fel. Det kan förekomma att Blinto.se eller Nätauktionstjänsten ligger nere på grund av underhåll, uppdateringar eller tekniska förbättringar eller för att utveckla dess innehåll och/eller layout. Blinto förbinder sig att i möjligaste mån informera Kunden innan underhållsarbeten och uppdateringar ska äga rum.
79. Blinto reserverar sig för skrivfel och garanterar inte att bilder återger en exakt gestaltning av Auktionsobjekten.
80. Alla inropsuppdrag och andra meddelanden till Blinto via Blinto.se sker på Kundens risk och Blinto ansvarar inte för felskrivningar eller förseningar i överföringen eller andra tekniska störningar som omöjliggör utnyttjande av Nätauktionstjänsten.
81. Blinto bär inte ansvaret om ett bud av någon anledning inte registreras.
82. Blinto ansvarar ej för skada, följdskador eller kostnader som kan åsamkas Kund eller Kunds uppdragsgivare med anledning av ovanstående ansvarsbegränsning eller om bud ej har registrerats på grund av tekniska problem härrörande till nätuppkopplingar, datorer m.m.
Ändringar
83. Blinto har rätt att ändra innehållet i Nätauktionstjänsten och på Blinto.se utan att i förväg inhämta Kundens godkännande.
84. Blinto förbehåller sig rätten att ändra dessa Kundvillkor. Blinto kommer att underrätta Kunden om ändringar i Kundvillkoren via ett meddelande på Blinto.se eller på annat sätt som Blinto anser lämpligt. En ny eller ändrad version av dessa Kundvillkor träder i kraft på och gäller för all användning av Blinto.se och Nätauktionstjänsten från den dag ändringen anslogs på Blinto.se.
85. Kunden accepterar dessa ändringar genom att använda Blinto.se eller Nätauktionstjänsten efter att Kunden blivit informerad om sådana ändringar.
Överlåtelse och kvittning
86. Blinto har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Kundvillkor.
87. Kunden är endast berättigad till kvittning av eventuella motkrav mot Blinto om dessa har sin grund i lagakraftvunnen dom eller accepteras av Blinto.
Lagval och tvist
88. Dessa Kundvillkor och tillhandahållande av Nätauktionstjänsten samt tvister med anledning av dessa Kundvillkor eller tillhandahållande av Nätauktionstjänsten ska regleras och tolkas enligt svensk rätt. Eventuella tvister med anledning av dessa Kundvillkor eller tillhandahållande av Nätauktionstjänsten ska avgöras av svensk allmän domstol.
Ångerrätt för företagskunder
89. Som företagskund/näringsidkare har du ingen ångerrätt.
Kontakt
90. Vill Kunden ta kontakt med Blinto kan Kunden göra det via e-post på adress som anges på Blinto.se.
BLINTO AB
Box 3090
SE - 350 33 VÄXJÖ
BLINTO AB - ALLMÄNNA KUNDVILLKOR FÖR PRIVATKUNDER
2020-08-01
Stäng
Här följer en fullständig version av våra villkor − läs igenom dem för att skapa ditt konto. Följande punkter sammanfattar det viktigaste du behöver känna till som kund hos oss:
Ditt bud är bindande oavsett om reservationspriset är uppnått eller inte när auktionen avslutas.
Köpt objekt hämtas inom 15 dagar från fakturadatum (är du och säljaren överens om senarelagd hämtning ber vi dig meddela oss detta).
Du har undersökningsplikt när du hämtar ditt objekt på plats hos säljaren. I samma stund som du eller ett ombud tar med objektet därifrån anses affären genomförd.
Ångerrätten för privatpersoner gäller i 14 dagar från det att du hämtat ditt objekt och du ansvarar själv för att det kommer i retur till säljaren. Slagavgiften återbetalas ej.
Villkorens omfattning
1. Dessa allmänna kundvillkor för privatkund ("Kundvillkor") gäller när Blinto AB ("Blinto") tillhandahåller nätbaserad auktionstjänst ("Nätauktionstjänsten") via marknadsplatsen Blinto.se till privatkund ("Kunden") för att mäkla säljares objekt ("Auktionsobjekt") inom Sverige till högstbjudande.
2. Genom registrering av ett kundanvändarkonto för privatkund ("Kundanvändarkonto") ingår Kunden avtal med Blinto om rätten att använda Nätauktionstjänsten i enlighet med dessa Kundvillkor. Kund som registrerar ett användarkonto intygar i och med registreringen att denne har tagit del av Kundvillkoren samt förbinder sig till att följa dem.
3. "Köparen" är den Kund som uppnår reservationspris, alternativt lägger högsta bud efter det att reservationspris är uppnått, eller då reservationspriset ej uppnås lägger ett av säljaren accepterat bud i enlighet med paragraf 24.
Nätauktionstjänstens användning och tillgänglighet
4. Blinto ger Kunden rätt att använda Nätauktionstjänsten givet att Kunden till fullo följer vad som angivits i dessa Kundvillkor och erlägger betalning.
5. Blinto erbjuder Nätauktionstjänst som innebär att Kunden själv på egen hand via sitt Kundanvändarkonto kan lägga bud.
6. Nätauktionstjänsten håller öppet 24 timmar om dygnet och varje auktionstillfälle avslutas vid en tydligt definierad tidpunkt. Om ett bud inkommer strax innan stängning förlängs nätauktionen med ytterligare tre (3) minuter.
7. Blinto förmedlar köp av Auktionsobjekten via Nätauktionstjänsten på uppdrag av den säljande parten ("Säljaren") och Auktionsobjekten hämtas sedan av Köparen på Säljarens avhämtningsplats på den ort som framgår av auktionsunderlaget.
Registrering av Kundanvändarkonto
8. Kunden registrerar sig genom att fylla i registreringsformuläret. Det krävs att Kunden har registrerat sig för att få ta del av Nätauktionstjänsten. Registrering sker via länken "Skapa konto" och för privatkunder via knappen "Svensk privatperson".
9. Genom registrering erhåller Kunden ett budgivar-ID som även utgör ett kundnummer. Kunden sätter själv sitt lösenord som sedan används för att logga in. Efter inloggning har Kunden möjlighet att registrera inropsuppdrag, se budgivning m.m.
10. Kunden skall ange korrekta kunduppgifter inklusive namn, adress samt kontaktuppgifter. Kunden måste vara minst 18 år för att ha rätt att nyttja Nätauktionstjänsten samt vara folkbokförd i Sverige. Kunden förbinder sig till att hålla sin kontaktinformation uppdaterad.
11. Blinto granskar alla registreringar manuellt och därför kan viss fördröjning ske innan Kundanvändarkontot är klart för användning.
12. Om inte Kunden följer Kundvillkoren har Blinto rätt att spärra Kundanvändarkontot.
13. En förutsättning för att Kunden skall kunna registrera ett Kundanvändarkonto är att Kunden godkänner Blintos integritetspolicy och samtycker till att Blinto får använda registrerade personuppgifter för att kunna upprätthålla Nätauktionstjänsten.
Integritetspolicy
14. Blinto har, i syfte att skydda sina Kunders integritet och säkerhet, tagit fram en integritetspolicy. Alla personuppgifter som Blinto tar del av kommer att behandlas i enlighet med Integritetspolicyn, som utgör en del av Kundvillkoren.
Budgivning och köp via onlineauktion
15. Alla bud är bindande och kan inte återkallas av Kund.
16. För att delta i budgivning krävs att Kunden har tilldelats ett ID, ett kundnummer, då detta innebär att Kunden har godkänt Kundvillkoren.
17. Att delta i budgivning av sina egna Auktionsobjekt är inte tillåtet, ej heller att manipulera budgivning via ombud.
18. Budgivare har rätt att lägga bud via Kundanvändarkontot. Lägsta tillåtna bud framkommer genom budstegen i villkoren. Kundens bud är alltid ett maxbud. Det finns möjlighet att lägga ett autobud som inte är synligt på marknadsplatsen. Det vinnande budet kan således bli annat än angivet maxbud. Vid lagt autobud bjuder Blinto så förmånligt som möjligt upp till och med detta bud.
19. Skulle två lika bud läggas vinner det som lades först.
20. Registreras ett bud inom de sista tre (3) minuterna innan en auktion avslutas så förlängs automatiskt budgivningen så att det åter är tre (3) minuter kvar till auktionen avslutas.
21. Vid tekniska problem kan auktioner förlängas tills störningarna upphört, vilket meddelas på hemsidan.
22. Blinto har rätt att avböja försäljning under hela auktionsprocessen och bortse från bud.
23. Blinto har rätt att bestämma om budgivning skall genomföras på nytt på grund av tekniska problem, felskrivningar eller av andra anledningar.
24. Ett köp kan ske på två olika sätt. I det fall reservationspriset är uppnått skickas faktura automatiskt till Köparen. I det fall reservationspriset inte uppnås har Säljaren rätt att acceptera budet ändå, och faktura skickas då till Köparen. I vissa fall då så behövs mäklar Blinto mellan Kunden och Säljaren. Blinto återkommer då inom två arbetsdagar efter auktionen avslutats med besked till Kunden antingen via e-post eller telefon.
Reservationspris
25. Samtliga auktioner har ett reservationspris som är ett av Säljaren accepterat försäljningspris.
26. Det framgår tydligt i varje auktion om reservationspriset har uppnåtts.
27. Säljaren har efter auktionens slut rätt att acceptera högsta budet i enlighet med paragraf 24 även om detta bud inte uppnått reservationspris.
Avgifter
28. Vid varje auktionstillfälle som leder till ett köp är Köparen bunden till att betala en slagavgift ("Inropsavgift"), som tillkommer Köparens pris för Auktionsobjektet. Hur mycket Inropsavgiften är på framgår i varje auktion.
29. Inropsavgiften är en förutsättning för nyttjandet av Nätauktionstjänsten och tas ut för att täcka de kostnader som Blinto har för utveckling av Nätauktionstjänsten, programmering, driftkostnader samt andra kostnader för att Nätauktionstjänsten skall fungera och fortlöpande kunna utvecklas.
30. Köparen är alltid skyldig att betala Inropsavgiften även om köpet av Auktionsobjektet av någon anledning inte fullföljs av Köparen.
31. Om inget annat anges tillkommer moms på priset för Auktionsobjektet och Inropsavgiften.
Fakturering och betalning
32. En faktura skickas till Köparen inom 24 timmar efter att Blinto kontaktat Köparen enligt paragraf 24.
33. Betalningsvillkor för Kunder inom Sverige är sju (7) dagar.
34. Betalningsvillkor för Kunder med registrerad adress utanför Sverige är fem (5) dagar.
35. Vid utebliven betalning på förfallodagen har Blinto rätt att kräva att köpet fullgörs av Köparen samt ta ut dröjsmålsränta enligt gällande räntelagstiftning, inkassokrav på 180 SEK och en påminnelseavgift på 60 SEK.
Blintos hävningsrätt
36. Blinto har rätt att vid utebliven betalning och efter anmodan häva köpet och erhålla Inropsavgiften samt ersättning för eventuell skada och förlust.
37. Vid hävt köp har Blinto rätt att annullera köpet, kreditera fakturan och sälja om Auktionsobjektet till ny Kund och till det pris Blinto anser lämpligt.
38. Blinto har rätt att från erhållet belopp vid omförsäljning tillgodogöra sig ersättning för fordringar samt kostnader för omförsäljning av Auktionsobjektet.
39. Om försäljningspriset inte räcker till för att täcka Blintos fordringar och kostnader för omförsäljning, ska Köparen betala mellanskillnaden enligt paragraf 36.
Kundens förpliktelser
40. Kunden får inte låta någon annan använda Kundanvändarkontot.
41. Kunden är ansvarig för alla vidtagna handlingar som utförs under inloggning med Kundens e-postadress och lösenord. Kunden har inte rätt att överlåta eller sälja loginnamn eller lösenord till utomstående. Kunden får heller inte tillåta, direkt eller indirekt, att utomstående använder dennes loginnamn eller lösenord.
42. Kunden ansvarar för att förvara inloggningsuppgifterna på ett betryggande sätt så att obehöriga inte kan ta del av dem. Om Kunden misstänker att någon obehörigen fått åtkomst till inloggningsuppgifterna eller Kundanvändarkontot skall Kunden omedelbart ändra sitt lösenord.
43. Kunden ska tillse att de uppgifter som lämnas är korrekta och aktuella och förbinder sig att inte teckna mer än ett konto eller att skapa ett konto i någon annans namn. Om Kunden önskar ändra sina inloggningsuppgifter ska detta meddelas Blinto på anvisat sätt och via den e-postadress som Kunden registrerat hos Blinto.
44. Kunden bär ansvar för att kontrollera att ett bud blir registrerat då det är Kundens eget ansvar att säkerställa att registreringen av budet går igenom.
45. Vid brott mot något av ovanstående äger Blinto rätt att med omedelbar verkan stänga av Auktionstjänsten, spärra Kundanvändarkontot och/eller säga upp Avtalet. Blinto förbehåller sig rätten att på myndighets begäran spärra Auktionstjänsten eller utrustning.
46. Kunden förbinder sig att inte orsaka skada på Blinto.se eller Nätauktionstjänsten eller den hårdvara som används för driften av Blinto.se och Nätauktionstjänsten.
47. Blinto förbehåller sig rätten att debitera Kunden avgift för av Blinto utförd åtgärd till följd av Kunds eventuella missbruk av Auktionstjänsten. Om skada uppkommer åligger det Kund att medverka till att begränsa den uppkomna skadan.
Avregistrering och uppsägning av konto
48. Kund som bryter mot Kundvillkoren kan av Blinto tilldelas en varning med uppmaning till rättelse. Om Kunden inte snarast vidtar rättelse så äger Blinto rätt att stänga och avregistrera Kundens konto. Blinto förbehåller sig rätten att därefter stänga av Nätauktionstjänsten och radera Kundens användarkonto, lösenord och all därtill hörande information samt alla filer som finns lagrade på Kundens konto. Kundens framtida tillgång till Nätauktionstjänsten kan komma att blockeras.
Godkännande av Auktionsobjekt
49. Köparen är skyldig att undersöka och godkänna Auktionsobjektet på plats innan avhämtning hos Säljaren, det vill säga kontrollera att det inte finns några markanta avvikelser jämfört med objektbeskrivningen.
50. I det fall Köparen använder sig av transportbolag utan att kontrollera Auktionsobjektet innan, har Köparen godkänt Auktionsobjektets skick i samband med att Auktionsobjektet lämnar Säljarens avhämtningsplats.
Hämtning
51. Köparen ansvarar för hämtning och eventuell nedmontering av Auktionsobjektet om inget annat avtalats mellan Köparen och Säljaren.
52. Köparen har 15 dagar på sig att hämta varan efter avslutad auktion, annars tillkommer en avgift för varje påbörjad vecka. Avgiften är 500 SEK per påbörjad vecka för objekt under 50 000 SEK i slutpris och 1000 SEK per påbörjad vecka för objekt över 50 000 SEK i slutpris. Innan Köparen kan hämta en vara måste fakturan vara registrerad som betald. Tid för avhämtning måste bokas i förväg.
53. Vid försenad hämtning finns ingen möjlighet till reklamation då Auktionsobjektets skick kan påverkas av yttre omständigheter.
54. Hämtar Kunden inte varan inom 30 dagar har Säljaren rätt att skrota Auktionsobjektet eller sälja det till någon annan.
EU-försäljning och export
55.Köpare i ett land utanför EU betalar alltid svensk moms på objekt. Vid uppvisande av giltigt VAT-nummer ges Köparen möjlighet att få momsbeloppet återbetalat. För att få undanta försäljningen från svensk moms måste varorna exporteras till ett annat EU-land. Köparen ansvarar för att vid avhämtning exportera varan ut ur Sverige.
56. Köparen skall uppvisa ett skriftligt exportbevis. Där ska framgå uppgifter som utfärdandedatum, Köparens namn och adress, varornas mängd och art samt datum och plats för varornas ankomst. Vid leverans av transportmedel skall även fordonets registreringsnummer framgå.
57. Köparen får tillbaka momsen efter erlagt exportbevis som skickas till Blinto senast inom tio (10) dagar efter avhämtning av Auktionsobjektet. Om denna tidsgräns överskrides betalar Blinto ej tillbaka momsen.
58. Köparen ska till Blinto uppge IBAN kontonummer, SWIFT-adress samt kontoägarens korrekta namn vid tid för avhämtning av Auktionsobjekt.
59. Är det en annan person än Köparen som avhämtar Auktionsobjekt skall även denna person uppvisa giltig ID-handling.
Ångerrätt för privatkund
60. Vid köp av ett Auktionsobjekt på Blinto.se gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning för privatkunder. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp om detta meddelas Blinto inom 14 dagar från det att Kunden, eller Kundens ombud, hämtat eller tagit emot Auktionsobjektet.
61. Ångerrätten gäller inte vid försäljning av Auktionsobjekt som är fast egendom eller andra varor som ångerrätten enligt lag inte gäller, exempelvis livsmedel. Detta gäller även om Auktionsobjektet säljs åt konkursförvaltare eller finansbolag.
62. Om Kund vill ångra köpet av Auktionsobjektet ska Kunden innan ångerfristen löpt ut skicka ett tydligt meddelande om sitt beslut att frånträda köpet till Blinto (se kontaktinformation sist i detta dokument), samt kontrollera att meddelandet mottagits. Kunden kan också elektroniskt fylla i ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Detta formulär finns att ladda ner på Konsumentverkets webbplats (http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett). Kunden skall i formuläret ange namn, adress, kontaktinformation och annan relevant information som fakturanummer och objekt-ID.
63. Vid utövande av ångerrätten är Kunden skyldig att återlämna Auktionsobjektet till Säljaren. Kunden skall vid återlämning av Auktionsobjektet ta med kvitto på betalningen och kopia på fakturan. Blinto ersätter inte resekostnader, utlägg eller andra kostnader som Kunden eventuellt kan ha haft i samband med returen av Auktionsobjektet eller hävningen av köpet.
64. Om Kunden väljer att skicka tillbaka Auktionsobjektet, betalar Kunden returfrakten och ansvarar för Auktionsobjektets skick från det att det hämtats eller mottagits till det att det återlämnats till Säljaren eller kommit i retur. Auktionsobjekt som återsänds via ombud skall vara väl emballerade och skickas inom sju (7) dagar räknat från det datum Köparen meddelade Blinto om sin vilja att utöva ångerrätten.
65. Vid godkänt utövande av ångerrätten betalar Blinto tillbaka det belopp som Kunden betalat för Auktionsobjektet. Notera att Inropsavgiften eller eventuell frakt- eller transportkostnad ej återbetalas.
66. På det belopp som ska återbetalas har Blinto rätt att dra av en summa motsvarande Auktionsobjektets värdeminskning om Auktionsobjektet hanterats mer än nödvändigt för att fastställa dess funktion. Gränsen för vad som kan anses nödvändigt är max tio (10) kilometer för fordon och en (1) timmes drift för maskiner. För personbilar beräknas värdeminskningen till 40 SEK (inkl. moms) per körd kilometer över tio (10) kilometer. För grävmaskiner, traktorer, dumprar och hjullastare under 5000 kilo beräknas värdeminskningen till 500 SEK (inkl. moms) per körd timme. För maskiner med vikt över 5000 kilo beräknas värdeminskningen till 1000 SEK (inkl. moms) per körd timme. För övriga maskiner och fordon beräknas värdeminskningen utifrån maskinens värde, ålder och kostnad för hyra av motsvarande maskin.
67. Blinto har rätt att vänta med att återbetala Köparen tills dess att Auktionsobjektet returnerats till Säljaren.
Ansvar för fel
68. Auktionsobjekten som förmedlas via Nätauktionstjänsten säljs i befintligt skick.
69. Det åligger Köparen att genom egen undersökning ta del av objektbeskrivning och bilder av Auktionsobjekt.
70. Om Auktionsobjekt har en knapphändig skickbeskrivning skall Köparen beakta att dessa kan ha dolda eller okända fel.
71. De Auktionsobjekt som benämns reparationsobjekt har ej genomgått granskning av Blintos representanter, vilket innebär att det kan finnas brister som inte är dokumenterade i text eller bild.
72. Personbilar och lastbilar till ett värde under 30 000 SEK klassas automatiskt som reparationsobjekt.
73. Om Blinto på begäran av Köparen har lämnat en konditionsrapport över ett föremåls allmänna skick och eventuella skador och lagningar skall sådana uppgifter i likhet med kataloguppgifter endast tjäna som vägledning för Köparen och befriar inte Köparen från dennes undersökningsplikt.
74. Blinto ansvarar ej för fel: i) som beror på att Auktionsobjektet utsatts för normalt slitage, smärre skador och defekter ii) som utgörs av brister eller skador som framgår av objektbeskrivningen iii) som Kunden med hänsyn till startpris eller Auktionsobjektets ålder kunnat förutsätta skulle finnas eller som Kunden skulle uppmärksammat genom att studera objektbeskrivningen eller bilder på Auktionsobjektet iv) som rör sådant som Kunden märkt eller borde märkt vid undersökningen av Auktionsobjektet vid avhämtning v) på Auktionsobjekt som säljs som reparationsobjekt, även om Auktionsobjektet i fråga är i sämre skick än beskrivet vi) som uppkommer efter Auktionsobjektet är hämtat vii) hos Auktionsobjekt som sålts på uppdrag av kronofogdemyndighet, konkursförvaltare eller på grund av annan tvångsmässig försäljning, t.ex. på uppdrag av inkassoföretag, banker eller liknande.
Force Majeure
75. Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, om underlåtenheten beror på omständighet som ligger utanför Parts kontroll och som Part inte kunde eller borde ha förutsett eller skäligen tagit i beräkning vid tiden för avtalets ingående, t.ex. krig, inbördeskrig, eldsvåda, översvämning, utbredd allmän sjukdom, epidemi, pandemi, avbrott i allmänna kommunikationer, avbrott i den allmänna energiförsörjningen eller därmed jämställd omständighet.
76. Om Avtals fullgörande till väsentlig del förhindras under längre tid än en (1) månad på grund av omständighet enligt ovan, har Part rätt att med omedelbar verkan skriftligen säga upp Avtalet.
Reklamation
77. Som förmedlare av Auktionsobjekt ansvarar Blinto för reklamationsärenden.
78. Eventuella fel skall reklameras så snart som möjligt eller inom skälig tid efter det att Köparen märkt (eller bort märka) felet. Köparen skall noggrant undersöka Auktionsobjektet innan transport från avhämtningsplatsen sker. Preskriptionstiden för reklamation är tre (3) år.
79. Blinto måste meddelas och skriftligen godkänna eventuell reparation och kostnadsförslag för detta för att Blinto skall ersätta reparationskostnad.
Ansvarsbegränsning
80. Blintos ansvar gentemot Kunden är alltid begränsat till prisavdrag eller till att som mest återbetala försäljningspriset jämte provision och mervärdesskatt.
81. Part är i inget fall ansvarig för indirekt skada som den andra parten kan drabbas av såvida Part inte begått avtalsbrottet uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet.
82. Gör Part sig skyldig till väsentligt avtalsbrott har den andra parten dock rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet.
83. Blinto garanterar inte att Blinto.se eller Nätauktionstjänsten fungerar utan avbrott eller fel. Det kan förekomma att Blinto.se eller Nätauktionstjänsten ligger nere på grund av underhåll, uppdateringar eller tekniska förbättringar eller för att utveckla dess innehåll och/eller layout. Blinto förbinder sig att i möjligaste mån informera Kunden innan underhållsarbeten och uppdateringar ska äga rum.
84. Blinto reserverar sig för skrivfel och garanterar inte att bilder återger en exakt gestaltning av Auktionsobjekten.
85. Alla inropsuppdrag och andra meddelanden till Blinto via Blinto.se sker på Kundens risk och Blinto ansvarar inte för felskrivningar eller förseningar i överföringen eller andra tekniska störningar som omöjliggör utnyttjande av Nätauktionstjänsten.
86. Blinto bär inte ansvaret om ett bud av någon anledning inte registreras.
87. Blinto ansvarar ej för skada, följdskador eller kostnader som kan åsamkas Kund eller Kunds uppdragsgivare med anledning av ovanstående ansvarsbegränsning eller om bud ej har registrerats på grund av tekniska problem härrörande till nätuppkopplingar, datorer m.m.
Ändringar
88. Blinto har rätt att ändra innehållet i Nätauktionstjänsten och på Blinto.se utan att i förväg inhämta Kundens godkännande.
89. Blinto förbehåller sig rätten att ändra dessa Kundvillkor. Blinto kommer att underrätta Kunden om ändringar i Kundvillkoren via ett meddelande på Blinto.se eller på annat sätt som Blinto anser lämpligt. En ny eller ändrad version av dessa Kundvillkor träder i kraft på och gäller för all användning av Blinto.se och Nätauktionstjänsten från den dag ändringen anslogs på Blinto.se.
90. Kunden accepterar dessa ändringar genom att använda Blinto.se eller Nätauktionstjänsten efter att Kunden blivit informerad om sådana ändringar.
Överlåtelse och kvittning
91. Blinto har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa Kundvillkor.
92. Kunden är endast berättigad till kvittning av eventuella motkrav mot Blinto om dessa har sin grund i lagakraftvunnen dom eller accepteras av Blinto.
Lagval och tvist
93. Dessa Kundvillkor och tillhandahållande av Nätauktionstjänsten samt tvister med anledning av dessa Kundvillkor eller tillhandahållande av Nätauktionstjänsten ska regleras och tolkas enligt svensk rätt. Eventuella tvister med anledning av dessa Kundvillkor eller tillhandahållande av Nätauktionstjänsten ska avgöras av svensk allmän domstol.
Kontakt
94. Vill Kunden ta kontakt med Blinto eller framställa klagomål kan Kunden göra det via nedanstående kontaktuppgifter.
BLINTO AB
Org.nr. 559169-1331
Box 3090
SE - 350 33 VÄXJÖ
Tfn. 0470-57 59 00
E-post: info@blinto.se
BLINTO AB - TERMS AND CONDITIONS
2020-08-01
Close
Please read the complete version of our terms to create your account. As a customer, the most important thing is that you comply with the following:
Your bid is binding whether or not the reservation price is reached during the auction.
All invoices include Swedish VAT. If you send us an export declaration and valid customs documentation within 10 days from the collection date, we will refund the VAT amount to your account.
A purchased item must be collected within 15 days from the day you receive your invoice. If you and the seller have agreed on a later date for pick-up, please contact Blinto and let us know.
You're obliged to check your item at the seller's collection point. The moment you or someone else in your place retrieves the item, the sale is considered completed.
Companies have no right of withdrawal.
Customer Terms
1. The customer terms ("Customer Terms") apply when Blinto AB ("Blinto") provides an online auction service ("Online Auction Service") via the marketplace Blinto.se to companies ("the Customer") in order to market and sell items ("Auction Items"). These terms apply within Sweden and to the highest bidder.
2. By creating a customer user account for companies ("Customer User Account"), the Customer agrees to use the Online Auction Service in accordance with these Customer Terms. The Customer also verifies that he or she has read and agreed to the Customer Terms.
3. "The Buyer" is the Customer who reaches the reservation price, alternatively places the highest bid after the reservation price has been reached, or places a bid accepted by the Seller in accordance with clause 24 when the reservation price has not been reached.
Usage and availability of the Online Auction Service
4. Blinto gives the Customer the right to use the Online Auction Service, provided that the Customer fully complies with what is stated in these Customer Terms and is committed to make payments on time.
5. Blinto offers an Online Auction Service which enables the Customer to place a bid via a Customer User Account.
6. The Online Auction Service is open on a 24/7 basis and each auction ends at a clearly defined time. If a bid is received shortly before the auction is closing, the online auction will be extended by another three minutes.
7. Blinto mediates the purchase of the Auction Items via the Online Auction Service on behalf of the selling party ("the Seller"). The goods are picked up by the Buyer at the Seller's collection point within the region that is stated in the auction documentation.
Registration of Customer User Account
8. The Customer creates an account by filling out the registration form. It is required that the Customer has registered an account in order to participate in the Online Auction Service. An account is registered by clicking on the link "Create an account", followed by one of the buttons ""Swedish private individual", Swedish company" or "Foreign company".
9. Upon registration, the Customer obtains a bidding ID, which also functions as a customer identification number. The Customer then sets their own password, which is used to log in. After logging in, using an email address, the Customer has the possibility to place a bid, follow an ongoing auction and more.
10. The Customer must provide the correct company information and personal information of the company's contact person. The contact person must be at least 18 years old and hold the competence and authority to bind the company to the Customer Terms and keep the information up to date.
11. Blinto reviews all customer registrations manually and therefore some delay may occur before the Customer User Account is ready to use.
12. If the Customer does not comply with the Customer Terms, Blinto reserves the right to block their Customer User Account.
13. In order for the Customer to be able to register a Customer User Account, they must accept Blinto's Privacy Policy and that the provided personal and company information may be used in order to maintain the Online Auction Service.
Privacy Policy
14. In order to protect the privacy and security of its customers, Blinto has developed a privacy policy. All personal data that Blinto receives will be processed in accordance with the Privacy Policy, which is included in the Customer Terms.
Bidding and buying via online auction
15. All bids are binding and cannot be revoked by the Customer. This applies even if the bid has not reached the reservation price before the auction is closed.
16. To participate in a bidding, it is required that the Customer has been provided with an ID, which also functions as a customer identification number. The Customer is given the ID when they have agreed to the Customer Terms.
17. Participating in the bidding of one's own auction or manipulating bidding through agents is not permitted.
18. The Customer has the right to place bids via the Customer User Account. The lowest permitted bid is visible via the bidding steps in the conditions. The customer's bid is always a maximum bid. The Customer has the option to place an automatic bid, which will not be displayed on the marketplace. Blinto then raises the Customers bid up to and including the maximum bid in the most favorable way.
19. Should two equal bids be placed, the bid that was placed first applies.
20. If a bid is registered within the last three (3) minutes before the auction ends, the bidding is automatically extended with three (3) additional minutes.
21. In case of digital interference, auctions can be delayed. Blinto will inform the Customer regarding this by making an announcement on the website.
22. Blinto reserves the right to decline sales as well as disregard bids throughout the auction process.
23. Blinto reserves the right to decide whether bidding should be carried out again due to technical problems, typos or other reasons.
24. A purchase can be made in two different ways. If the reservation price is reached when the auction closes, an invoice is sent to the Buyer. If the reservation price is not reached, the Seller has the right to accept the offer anyway and an invoice is sent to the Buyer. If needed, Blinto mediates between the Customer and the Seller. In this case Blinto will get back to the Customer within two working days after the auction has closed, either via email or by telephone.
Reservation price
25. All Auction Items have a reservation price that is accepted by the Seller.
26. It is clearly established in every auction if the reservation price has been reached.
27. When the auction has ended, the Seller has the right to accept the highest bid in accordance with paragraph 24 even if the reservation price is not reached.
Fees
28. At each auction that leads to a purchase, the Buyer is bound to pay an Auction Fee. The amount is clearly displayed during the auction and will be added to the Buyer's total cost for the Auction Item.
29. It is mandatory to pay the Auction Fee in order to use the Online Auction Service. The fee is charged in order to cover Blinto's development and maintenance costs for the Online Auction Service.
30. The Buyer is obliged to pay the Auction Fee even if the purchase of the Auction Item for whatever reason is not completed by the Buyer.
31. Unless otherwise stated, VAT is always added to the price of the Auction Item and the Auction Fee.
Invoicing and payment
32. An invoice is sent to the Buyer within 24 hours after Blinto has contacted the Buyer in accordance with paragraph 24.
33. Payment terms for Customers within Sweden are ten (10) days.
34. Payment terms for Customers with a registered address outside Sweden are five (5) days.
35. In the event of the Buyer's non fulfilled payment on the due date, Blinto reserves the right to demand that the purchase should be completed. Blinto also reserves the right to demand default interest in accordance with applicable interest legislation along with a reminder fee.
36. Should the Customer fail to make their payment on time, Blinto reserves the right to cancel the purchase and receive compensation for any damage or loss, as well as the Auction Fee.
37. In the event of a canceled purchase, Blinto reserves the right to cancel the purchase and resell the Auction Item to a new customer at what price Blinto deems appropriate.
38. In the event of a resale, Blinto reserves the right to deduct compensation for receivables and costs for resale from the received amount.
39. If the new sale price does not cover Blinto's receivables and costs for resale, the Buyer shall pay the difference in accordance with paragraph 36.
The Customer's obligations
40. The Customer cannot allow anyone else to use their Customer User Account.
41. The Customer is responsible for all actions taken during login with their email adress and password. The Customer only has the right to use their own login information. The Customer does not have the right to transfer or sell the login information to third parties. The Customer is not permitted to allow outsiders to use their login information under any circumstances.
42. The Customer is responsible for storing the login information in a secure manner so that unauthorized persons cannot access it. If the Customer suspects that someone has unauthorized access to the login information or the Customer User Account, the Customer must immediately change the password.
43. The Customer must provide up-to-date and correct information. They cannot create more than one account or create an account in someone else's name. If the Customer wishes to change their login details, Blinto must be notified using the email address currently registered at Blinto.
44. The Customer should always verify that a bid has been placed as it is the Customer's responsibility to ensure that the bid is registered.
45. In the event of the Customer violates any of the above, Blinto reserves the right to close the Auction Online Service with immediate effect and block the Customer User Account and at an authority's request block the Auction Service or equipment.
46. The Customer is obligated to not cause any damage to either Blinto.se or the Online Auction Service or the hardware used for the operation of Blinto.se and the Online Auction Service.
47. The Customer shall compensate Blinto for any damage caused by the Customer, whether intentionally or through negligence.
48. The Customer is responsible for and shall compensate Blinto for any damage claim directed towards Blinto as a result of the Customer's intentional or negligent failure to comply with this obligation.
Closing and termination of account
49. A Customer who violates the Customer Terms may be issued a warning by Blinto with a request for rectification.
50. If the Customer does not act upon the rectification, Blinto has the right to close the Customer's account. Blinto reserves the right to subsequently close the Online Auction Service and delete the Customer's user account, password and all associated information, as well as files stored on the Customer's account. Blinto also reserves the right to block the Customer's future access to the Online Auction Service.
Approval of auction items
51. The Buyer has an obligation to approve the auction item on site before collection, which means they are requested to check the goods so that there are no significant deviations compared to the item description.
52. If the Buyer uses a transport company and therefore cannot inspect the Auction Item, the Buyer has approved the condition of the item at the same time as the goods leave the Seller's collection point.
Collection of auction items
53. The Buyer is responsible for collecting and dismantling (if applicable) the Auction Item unless otherwise is agreed between the Buyer and the Seller.
54. The Buyer has 15 days to pick up the item after the auction has closed, otherwise a fee will be added for every week started. The fee is SEK 500 per started week for Auction Items under a final price of SEK 50,000 and SEK 1,000 per started week for auction items over a final price of SEK 50,000. Before the Buyer can collect a purchased item, the invoice must be paid and registered by Blinto. A time for pick-up must be agreed upon in advance.
55. In the event of a late collection, there is no possibility of filing a complaint as the condition of the item may be affected by external circumstances.
56. If the Customer does not pick up the Auction Item within 30 days, the Seller has the right to discard the item or sell it to someone else.
EU sales and exports
57. Buyers outside the EU always pay Swedish VAT. Upon presentation of a valid VAT number, the Buyer is given the possibility of having the VAT refunded. To be able to exempt sales from Swedish VAT, the goods must be exported to another EU country. The Buyer is responsible for exporting the goods out of Sweden when collected.
58. A Buyer outside of Sweden must present a written export certificate. The export certificate must state information such as date of issue, the Buyer's name and address, the quantity and nature of the purchased item and the date and place of arrival of the goods. If the purchased item is a vehicle, the vehicle's registration number must also be stated.
59. The Buyer receives the VAT refund after presenting the export certificate and valid customs documentation to Blinto. Blinto must have received this documentation no later than ten (10) days after the collection date. If this time limit is exceeded, Blinto will not refund the VAT.
60. The Buyer must provide Blinto with an IBAN account number, a SWIFT address and the account owner's correct name when collecting auction items.
61. If someone other than the Buyer has been sent to collect the goods, this person need to present the Seller with an identity document.
Blinto's liability for defects
62. The Auction Items that are mediated via the Online Auction Service are sold in their existing condition.
63. It is the Buyer's responsibility to read the item description and to study the pictures displayed at the marketplace.
64. If there is a scanty description of the Auction Items condition, it is the Buyer's responsibility to take into consideration that the item can have hidden or unknown defects.
65. Auction Items marked as repair items have not been examined by Blinto's representatives, which means there can be defects that are not documented in text or images.
66. Cars and trucks with a value of less than SEK 30,000 are automatically classified as repair items.
67. If Blinto upon the Buyer's request has submitted a condition report regarding an item's general condition, damages or such information, this shall only serve as a guide for the Buyer. This means that the Buyer is not released from the responsibility to perform a quality check of the goods.
68. Blinto is not to be held responsible for defects: i) due to the Auction Item being subjected to what should be considered as normal attrition, minor damage and/or defects ii) that have been listed in the item description at the marketplace iii) which the Customer due to the starting price and age of the Auction Item should have assumed to exist, or should have noticed by studying the item description or the pictures at the website closely iv) of such fault that should have been noticed when the Customer checked the Auction Item at the pick-up location v) noticed on Auction Items sold as repair items, even if the goods are in worse condition than described vi) noticed after the Auction Item is retrieved and the sale is completed vii) on Auction Items sold by enforcement agencies, a trustee in bankruptcy or as a result of any other form of forced sale, e.g. on behalf of debt collection companies or banks.
Force majeure
69. A Party is exempt from sanction for failure to fulfill its obligations under the Agreement if the failure is due to circumstances beyond the Party's control and which the Party could not or should not have foreseen or reasonably taken into account at the time of the conclusion of the agreement, e.g. war, civil war, fire, flood, widespread public disease, epidemic, pandemic, disruption of public communications, disruption of public energy supply or similar circumstances.
70. If the performance of the Agreement is substantially prevented for a period longer than one (1) month due to a circumstance as described above, the Party has the right to terminate the Agreement in writing with immediate effect.
Complaints
71. As an intermediary for auction items, Blinto is responsible for receiving complaints.
72. Any defects shall be reported immediately after being detected, but no later than before the Buyer retrieves the goods from the Seller's collection point.
73. Blinto must be notified and approve any repairs and cost proposals in writing in order to reimburse repair costs.
Blinto's limitation of liability
74. Blinto's liability to the Customer is always limited to price deductions or refunding the selling price including commission and VAT.
75. A Party can not be held responsible for any indirect damage that another Party may suffer, unless a Party has terminated the contract intentionally or through negligence.
76. If a Party is guilty of violating the terms of the contract, the other Party has the right to terminate the contract with immediate effect.
77. Blinto should not be held responsible for any claim that another user or a third party makes against Blinto as a result of the Customer's use of Blinto.se or the Online Auction Service.
78. Blinto does not guarantee that Blinto.se or the Online Auction Service will function without interruption or technical difficulties. Blinto.se or the Online Auction Service could be temporary unavailable due to maintenance, updates and technical improvements or development of content and/or design. Blinto undertakes to inform the Customer as far as possible before starting any maintenance work and updates.
79. Blinto reserves the right to publish information that may have typographical errors and images not representing the exact condition of the Auction Items.
80. The Customer is responsible for all interaction with Blinto via Blinto.se. Blinto is not responsible for delays in the transfer of information that might occur due to technical difficulties that make it impossible to use the Online Auction Service.
81. Blinto cannot be held responsible if a bid for any reason is not registered.
82. Blinto does not take responsibility for damage, consequential damages or costs that may be incurred by the Customer or the Customer's client due to the above limitation of liability or if bids have not been registered due to technical difficulties such as problems with network connections, computers or likewise.
Blintos right to make changes
83. Blinto reserves the right to change the content of the Online Auction Service and on Blinto.se without obtaining the Customer's approval in advance.
84. Blinto reserves the right to change the Customer Terms. Blinto will notify the Customer of changes to the Customer Terms by means of a notice on Blinto.se or in other ways that Blinto deems appropriate. A new or changed version of the Customer Terms enters into force and applies to all usage of Blinto.se and the Online Auction Service from the date the change was posted on Blinto.se.
85. The Customer accepts these changes by using Blinto.se or the Online Auction Service after the Customer has been informed of such changes.
Transfer agreement and offset
86. Blinto reserves the right to transfer its rights and obligations stated in the Customer Terms.
87. The Customer is only entitled to set off any counterclaims against Blinto if these are based on a final judgment or accepted by Blinto.
Choice of law and dispute
88. The Customer Terms and the provision of the Online Auction Service and disputes arising out of the Customer Terms or the provision of the Online Auction Service shall be regulated and interpreted in accordance with Swedish law. Any disputes due to the Customer Terms or the provision of the Online Auction Service shall be decided in a Swedish court.
Right of withdrawal
89. As a corporate customer you can not invoke the right of withdrawal.
Contact information
90. If the Customer wishes to contact Blinto, the Customer can do so via email at the address specified on Blinto.se.
BLINTO AB
Box 3090
SE - 350 33 VÄXJÖ
Budgivare
Säljare
Avbryt
Alla
Senaste
Snart avslutade